ویژگیهای الگوی ارزشیابی توصیفی

مهمترین ویژگیهای الگوی ارزشیابی توصیفی

1-  توجه به تنوع و تغییر مقیاس سنجش 

 2-   توجه به یادگیری دانش آموز

3-   توجه به تنوع و تغییر ابزارهای ارزشیابی

4-   توجه به انتظارات برنامه درسی

5-  توجه به اهمیت سازگاری اجتماعی در کنار پیشرفت تحصیلی

6-  توجه به اهمیت بهداشتی روانی در فرآیند یاددهی- یادگیری

7-  توجه به حیطه های مختلف یادگیری

این طرح ( ارزشیابی توصیفی ) با مدنظر قرار دادن ویژگیهای فوق، همراه با ایجاد تغییرات بنیادی در نظام موجود ارزشیابی تحصیلی تهیه شد. این تغییرات عبارتنداز:


الف- تغییر مقیاس فاصله ای (20-0) به مقیاس ترتیبی (در حد انتظار- نزدیک به انتظار- نیازمند به تلاش بیشتر)

ب- تغییر تأکید از ارزشیابی پایانی به ارزشیابی تکوینی

ج- تنوع بخشی به ابزارهای جمع آوری اطلاعات

د- تغییر در ساختار کارنامه

ه- تغییر در مرجع تصمیم گیرند درباره ارتقاء دانش آموزان

و- توجه همه جانبه به تمامی جنبه های رشد

در الگوی ارزشیابی توصیفی، علاوه بر رشد بعد عقلانی دانش آموز، به جنبه های دیگر رشد، از جمله بعد اجتماعی، عاطفی و جسمانی نیز توجه شده است. معلم در طول سال با مشاهده رفتار و عملکرد دانش آموز گزارشی را از وضعیت او در حیطه های ذکر شده به شکل توصیفی، ارائه می دهد. این گزارش باید دقیق و حساب شده باشد و به دور از اغراق، از الفاظ و کلمات مثبت استفاده شود.


دقت در رعایت نکات بهداشتی- کسب عادتهای مطلوب جسمانی- همکاری با دیگران- عمل به قوانین مدرسه- احترام گذاشتن به دیگران- شرکت در مباحث و گفتگوها و... از جمله انتظاراتی است که در الگوی ارزشیابی توصیفی در زمینه توجه به حیطه های گوناگون رشد شخصیتی دانش آموز، مطرح شده است. انتظاراتی که در نظام سنتی، کاملا نادیده انگاشته شده.

چگونه ارزشیابی کنیم ؟

قبل ازارزشیابی واجرای آن لازم است به سؤالات زیر پاسخ داد :

- آیا معیارهای مشخصی برای سنجش مهارت ها ونگرش ها دارد ؟

-آیا دانش آموزان در جریان ارزشیابی مشارکت دارند ؟

- آیا نتیج حاصل از ارزشیابی می تواند اطلاعات لازم را برای فراگیران فراهم کند ؟

- آیا امتحان بخشی از فرآیند تدریس قلمداد شده است و برای پیشرفت دانش به کار می رود ؟

-آیا هدف های برنامه ارزشیابی نشخص است و با اهداف درست هماهنگی دارد ؟

محاسن ارزشیابی گروهی :

۱- به وجود آوردن روحیه همکاری ومشارکت بین دانش آموزان

۲- ایجاد رقابت بین گروههای مختلف

۳- مورد توجه قرارپرفتن افراد ضعیف درگروه توسط افراد قوی تر

۴- تقویت مهارت های گفتاری ونوشتاری

۵- مهارت ارائه بیان کردن مطالب

۶- ارزشیابی گروهی روحیه کارگروهی را افزایش می دهد .

ارزشیابی گروهی به شکل فردی وقتی انازه گیری می شود که اگر یک نفر داخل یک گروه قرار گیرد تا چه

اندازه در داخل گروه قابلیت انجام کار اجتماعی را دارا باشد ووظایف محول شده به یک فرد تا چه اندازه در

داخل گروه انجام می پذیرد .

نکته " مطالب فراهم شده از نظر علمی می تواند مورد ارزشیابی قرار گیرد چگونه ارائه یافته ها مورد

ارزیابی قرار می گیرد .

۷-پاسخگویی گروهها به سؤالات در زمینه مطالب گرد آوری شده چگونه است .

نتیجه گیری :

لزومی ندارد که همه ی دانش آموزان یک سلسله فعالیت همانند را درشرایط مشابهی به انجام

 برسانید . برابری فرصتهای آموزشی به معنای توجه به ویژگی های هر یک از دانش آموزان است ودر

 اختیار قرار دادن شرایط مناسب برای هر یک از فراگیران برای روشن شدن ضعف ها وامتیازهای هر یک از

 دانش آموزان به فعالیت های گوناگون برای دانش آموزان متفاوت نیاز داریم درهر مرحله معلم باید آموزش

 راازجایی شروع کند که دانش آموز از نظر مهارت - نگرش ودانش در آن قرار دارد . هدف از ارزشیابی رتبه

 بندی نیست بلکه یاری رساندن به دانش آموزان برای رسیدن به همه ی هدف های آموزشی است پس

 جواب های نادرست تیز می تواند بیانگر شیوه ی تفکر دانش آموزان باشند ولازم است مورد توجه قرار

 گیرند . آموزش وپرورش فعالیتی دیمی و تصادفی نیست بلکه فعالیتی با هدف های واضح است اگر قرار

 باشد که در آموزش و پرورش موفق باشیم لازم است که در مجموع همه ی دانش آموزان به هدف های

 تعیین شده دست یابند . مهم نیست که دانش آموزی درپروژه ها وفعالیت های خاصی خوب عمل کند

 ولی در آزمون های کتبی ضعیف باشد ویا بر عکس هدف طبقه بندی یکسان بین همه ی فراگیران در

 فعالیت هایی ثابت نیست ، بلکه فراهم کردن فرصت هایی است تا هر یک از دانش آموزان بتوانند

 توانایی های خاص خود را نشان دهند و معلم بتواند از این زمینه ها برای پیشرفت دانش آموزان بهره

 گیرد . ارزش یابی برای تعیین میزان یادگیری بخش مکمل آموزشی است درحالی که ارزشیابی برای

 طبقه بندی در رتبه گذاری نقش در فرآیند آموزش ندارد وبخش جداگانه ای به شمار می آید .

انتظارات دبیر در آزمون گروهی :

۱- سهیم بودن در کار گروهی

۲- توجه به نظر یکدیگر

۳- رعایت نوبت

۴- رسیدن به یک تفاهم برای نتیجه گیری درست  

 

تعریف ارزشیابی گروهی یا شرکتی :

نوعی ارزشیابی است که در فرآیند اجرایی آن دانش آموزان صرفاً با موضوع ارزشیابی نیستند وبطور فعال

 به صورت گروهی در امر ارزشیابی شرکت وبا هم همکاری می کنند . ارزشیابی گروهی بیشتر از مقاطع

 پایین تر شروع می شود وفقط برای بعضی از دروس وموضوعات مانند جغرافیا قابل ارائه هستند وفضای

 کلاسی تحمل این روش ارزشیابی را ندارند .

 

ویژگی ارزشیابی گروهی :

کارگروهی باعث می شود که دانش آموزان در فعالیت های اجتماعی موفق باشند ، فایده این نوع

 ارزشیابی این است که دانش آموزان از هم می آموزند . و اعتماد به نفس در آنها تقویت می شود این

 خود باوری واتکا به نفس دستاورد با ارزشی است که در شیوه های دیگر سنجش جایگاهی ندارد . این

 شیوه ارزشیابی امتحان را به یک محیط شاد وپر نشاط تبدیل می کند در عمل دانش آموزان در یک زمان

 هم یاد می گیرند هم یاد می دهند وهم امتحان می دهند . این که نمره ی افراد در یک گروه چگونه

 باشد(همه یکسان یا غیر یکسان ) به تشخیص دبیر است که باید اطلاعات کافی در مورد تک تک دانش

 آموزان داشته باشد تا بتواند قضاوت کند وبه هر حال معلم وظیفه دارد با تنظیم یک گزارش وضعیت نهایی

 را به اولیاء دانش آموزان اطلاع دهد .

ارزشیابی گروهی GROUP APPRAISAL:

تعریف ارزشیابی : اصطلاح ارزشیابی به طور ساده به تعیین ارزش هرچیز ویاد آوری ارزش علوم فراگرفته

شده گفته می شود . ارزشیابی به یک فرآیند نظام داربرای جمع آوری - تحلیل وتغییر اطلاعات گفته

میشود به این منظور که تعیین می شود آیا به هدف های مورد نظر تحقیق یافته اند یا در حال تحقیق

یافتن هستند وبه چه میزانی یکی ازانواع ارزشیابی ارزشیابی گروهی می باشد .

رویکرد انتقالی

اگر پاسخ به سوال : جواب درست مسئله به دانش آموزان گفته می شود ؟

اینگونه باشد که پاسخ ها بدون درگیری جدی دانش آموزان در فرآیند یادگیری

به آنها گفته می شود رویکرد انتقالی را به کار می برید .

بیشتر مردم با این شیوه آشنایی دارند و اکثر خود ما نیز این روش ها را در 

مدرسه تجربه کرده ایم یا به این شیوه آموزش دیده ایم .

نقش معلم :

عامل اصلی در جریان یادگیری است و اطلاعات را به شیوه های مختلف به

دانش آموزان ارائه می دهد .

نقش دانش آموز :

یک همراه مطیع و منفعل است .

در این روش محتوی دانش مهمتر است و به مهارت ها و نگرش ها تاکید

نمی شود .

مزایای این روش :

۱. معلمان با این شیوه آشنا هستند و دانش آموزان نیز پذیرای آن هستند .

۲. ارائه اطلاعات به دانش آموزان به آسانی و به طور موثر با عده ی زیادی از

دانش آموزان و با سرعت انجام می گیرد . 

معایب این روش :

۱. معلم نمی داند که دانش آموزان چه چیز را فرا گرفته اند همانند رویکرد

اکتشافی .

۲. یادگیری عمقی صورت نمی گیرد .

۳. دانش آموزان منفعل هستند .

 

رویکرد اموزشی

برنامه درسی خود باچه رویکردی آموزش میدهید

آیادر کلاس درس۱به دانش آموزان فرصت داده میشودکه خودشان چیزها را کشف کنند ۲جواب درست مسئله به دانش آموزان گفته میشود۳دانش آموزان به مهارت ها توجه میکنند یا به محتوا و مفاهیم یا هر دو ۴از دانش آموزان سوال میشود که چه چیز را فهمیده اند و آ یا به سوال کردن تشویق میشوند ۵  دانش آموزان

 با همکاری یکدیگر و همراه با معلم با مسائل علمی دست و پنجه نرم میکنندنوع پاسخ به سوالات فوق نمایه ای است

 از رویکردی که معلم به کار میبرد بعنوان مثال × رویکرد اکتشافی۰ اگر پاسخ به سوال

آیا به دانش آموزان فرصت داده میشود که خودشان  چیزها را کشف کنند ؟ مثبت باشد و

به آنان اجازه داده میشود نشان دهنده آن است که معلم رویکرد اکتشافی را بکار گرفته است

مزایای این روش:

افزایش میزان یادگیری به علت درگیری جدی دانش آموزان با مسا ئل به لحاظ تاکیداین ربر استفاده از آنها(مسائل ،امکانات،وسائل )

ادامه نوشته

حدیث .....

فرمایشات گوهر بار حضرت علی (ع) :

مراقب افکارت باش که گفتارت می شود .

مراقب گفتارت باش که رفتارت می شود .

مراقب رفتارت باش که عادتت می شود .

مراقب عادتت باش که شخصیتت میشود .

مراقب شخصیتت باش که سرنوشتت می شود .